עבירות צווארון לבן

עבירות צווארון לבן הם שם כללי הניתן לעבירות כלכליות, הקשורות לגניבה של אנשים ממעד גבוה וקשורות למקום העבודה שלהם. עבירות צווארות לבן קיימות החל מהרגע בו הומצא הכסף, אם לא לפני כן, והקרימינולוג האמריקאי אדווין סאתרלנד הגדיר אותן בשנת 1939 כעבירות של אנשים מכובדים, בעלי מעמד חברתי גבוה, במהלך עיסוקם המקצועי. הגדרה זו כוללת שחיתויות שונות כמו קבלת שוחד וטובות הנאה, סחר במידע פנימי של החברה, מעילה, קשרי הון-שלטון פסולים וכו'.

ניצול המעמד

כדי להיקרא עבירת צווארון לבן על העבירה לכלול, כאמור, עובדים במעמד חברתי גבוה יחסית, כלומר אנשי מנהל בחברות שונות, ואת העובדה כי ביצוע העבירה נעשה בחלק מהעיסוק המקצועי ובסביבת העבודה. מקור השם עבירות צווארון לבן הוא בלבושם ההיסטורי של עובדי המנהל במאות הקודמות, שכלל צווארון לבן מעומלן.

גניבות גדולות

זיופים מינוריים אינם נכללים תחת ההגדרה של עבירות צווארון לבן – גניבה של קופאי מהקופה עליה הוא מופקד, זיוף טפסים להוצאת כסף מהביטוח הלאומי וכו' אינן נחשבות לעבירות צווארון לבן. לעומת זאת, פקיד בנק, זוטר ככל שיהיה, שמועל בסכומים גדולים ומנצל את האמון שנותנים בו הלקוחות ומנהלי הבנק, דוגמאת אתי אלון שהצליחה לגנוב מהבנק ומלקוחותיה מיליוני שקלים, מוגדר כעבריין צווארון לבן, בשל המעמד המנהלתי שלו, הגבוה ביחס ללקוחות, בשל הסכומים בהם מדובר, וכמובן בשל העובדה שמדובר בעבירה הקשורה למקום העבודה, כאמור.

למה הם עושים את זה?

לכאורה, אנשים בעלי מעמד חברתי ו/או כלכלי גבוה, אינם אמורים להתפתות לביצוע פשעים כלכליים, העשויים לסבך אותם. מקובל לחשוב על כמה אפשרויות לביצוע עבירות צווארון לבן:
תאבת בצע. אהבת כסף לעולם אינה נגמרת, ומי שיש לו כסף תמיד רוצה עוד.
נורמות פסולות. במסגרת למידה מדוגמא אישית, בארגון שיש בו נורמות פסולות של טובות הנאה שונות או רמת מוסר ירודה, העובדים ינהגו כמו המנהלים.

אמות מוסר מעוותות. עברייני צווארון לבן רבים מקבלים בשלב כלשהו את הרושם שהם מעל לחוק כזה או אחר, וסבורים באמת ובתמים, כי חוק מסוים אינו תקף לגביהם. 
אדרנלין. ישנם אנשים הזקוקים לריגושים תמידיים בחייהם. חלק עוסקים בספורט אקסטרים, חלק בוגדים בבני הזוג שלהם וחלק גונבים. מיותר לציין שעוצמת הריגוש הנדרש הולכת וגוברת עם הזמן, וכך גם הסיכונים שהם לוקחים, ולכן רובם נתפסים, בסופו של דבר. 
נקמנות. פושעי צווארון לבן זוטרים יחסית, יכולים לבצע את העבירות בשל תחושה שהמנהלים שלהם מזלזלים בהם או שאינם מוערכים מספיק, ולגנוב מהחברה בה הם עובדים כנקמה או פיצוי על כך.

קרא עוד: כך תבחרו איש מקצוע איכותי בצפון הארץ

לפרטים נוספים, פנו ל: drs-law.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה