סגירת תיק פלילי - איפה למה איך וכמה

על פי לשון החוק, סגירת תיק פלילי יכולה להיעשות בשל אחת מהסיבות הבאות: העדר עניין לציבור, חוסר ראיות מספיקות כדי להגיש כתב תביעה, או העדר אשמה, שאז יימחק הרישום הפלילי של האדם מרישומי המשטרה. כדי להסביר את נושא סגירת התיק הפלילי בצורה ברורה לכל אדם, ננסה להשתמש בלשון פשוטה ולא בשפה המשפטית, ללא כל התחייבות מצידנו וללא שהאמור ישמש תחליף לייעוץ משפטי.

בחזקת חף מפשע

סגירת התיק הפלילי מסיבה של חוסר ראיות מספיקות להעמדה לדין אינה מעידה, בהכרח, על חפותו של החשוד, אלא על מצב שבו ישנן ראיות המחשידות את האדם בביצוע העבירה המיוחסת לו, אך הן אינן מספיקות להוכחת אשמתו. לעיתים קרובות עורך הדין התובע מבין כי אין די בראיות שבידו כדי להגיש כתב אישום בכלל, או כדי להשיג הרשעה במקרה שהתביעה תוגש, והתיק נסגר  מחוסר ראיות מספיקות. התביעה אמנם אינה מוגשת, אולם הרישום הפלילי אינו נמחק ונשא ברישומי המשטרה, והחקירה עשויה להיפתח מחדש במידה ויתתגלו ראיות נוספות. 

היעדר אשמה

סגירת תיק פלילי מסיבה של העדר אשמה נעשית כאשר ישנן ראיות שאינן מעלות ספק לגבי חפותו של החשוד. במקרה כזה התיק נסגר בשל היעדר אשמה, כלומר ניקוי החשוד מהחשדות נגדו.  בשל הסרת החשדות באופן גורף, במקרה זה הרישום הפלילי נמחק מרישומי המשטרה, כך שלא יעשה בו שימוש נגד האדם בעתיד.

היעדר ענין לציבור

בניגוד למה שעשויים לחשוב, הביטוי היעדר עניין לציבור אינו מעיד על חוסר עניין בסיקור עיתונאי של המשפט, אלא על מערך שיקולים כללי שעורך בית המשפט, ובהם חומרת המעשה והנסיבות האישיות של החשוד ושל קרבן העבירה. שיקול שולי, שיש לו משקל רק כאשר מדובר בעבירות מינוריות ביותר הוא מצבת כוח האדם של בית המשפט, ומידת ההשקעה שנדרשת מבית המשפט לעומת חומרת העבירה וגודל העוולה שנעשתה. כן כאשר העילה של סגירת תיק פלילי היא היעדר עניין לציבור, הרישוםהפלילי נותר ברישומי המשטרה ובהחלט עלול להיעשות בו שימוש עתידי במקרה של עבירות חוזרות שיעשו בידי אותו חשוד.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה